«دست» ها خبر می‌دهند از سلامتی درون
نوشته شده توسط : admin

 

لرزش دست ها

اگر دست‌ها ناگهان دچار لرزش شوند، باید به عنوان یک نشانه هشدار تلقی شود. نخستین مشکلی که در این شرایط تصور می‌شود، بیماری پارکینسون است؛ زیرا لرزش دست اصلی ترین نشانه آن محسوب می‌شود. البته این حالت ممکن است در نتیجه افراط در مصرف کافئین یا داروهای ضد افسردگی نیز بروز کند.

 

تعریق

تعریق دست‌ها مسأله بسیار رایجی است، بخصوص افرادی که دچار تعریق زیاد هستند، دچار این مشکل می‌باشند. گرچه این حالت چندان مورد اهمیت نیست، اما ممکن است نشان دهنده اضطراب، استرس و نگرانی باشد.

گوگرد گیاهی یکی از مواد طبیعی مؤثر در رفع این مشکل است که مانند پودر تالک روی دست‌ها زده می‌شود.

 

التهاب

التهاب دست‌ها دست کم همیشه نوعی اِدِم (ورم) است که به دلیل احتباس آب در اندام‌های بدن ایجاد می‌شود. با این حال به عقیده یکی از محققان طب حرکتی در آمریکا، التهاب ممکن است واکنش عروق خونی به افزایش انرژی در زمان انجام تمرینات ورزش باشد.

 

دست‌های پوسته پوسته و خشک

مشکلات جدی پوست ممکن است مانند خشکی شدید پاها در دست‌ها نیز دیده شود. گرچه دست‌ها بندرت دچار ترک خوردگی می‌شوند، اما سفت شدن و پینه بستن پوست در نتیجه کمبود ریز مغذی‌ها و تجمع سلول‌ها مرده عموماً دراین اندام‌ها به وجود می‌آید.

افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کمبود ریز مغذی ها، تماس با شوینده‌ها و استعمال دخانیات از جمله علل زمینه ساز خشکی پوست دست هاست. افزون بر کرم مرطوب کننده، استفاده از مواد مغذی دیگری مانند روغن بادام، زیتون، عصاره گل رز، آلوئه ورا، کره کاریته و روغن آرگان نیز در رفع خشکی پوست بسیار مفید است.

اگر پوست دست یکباره پوسته پوسته شود، نشان دهنده کمبود ویتامین‌های گروه B است که برای ترمیم بافت‌ها و ناخن‌ها ضروری خواهد بود. افزایش مصرف نیاسین ( ویتامین B 3) و بیوتین ( B 7) به بهبود چنین ناراحتی‌ها کمک می‌کند؛ زیرا این ویتامین‌ها تولید کلاژن می‌کند و سبب تحریک رطوبت طبیعی پوست می‌شود. ماهی، قارچ و آووکادو منابع غنی ویتامین Bهستند.

 

جوش‌های پوستی و خارش

اگر دست‌ها دچار تغییراتی شوند که با خارش، خشکی و جوش‌های پوستی همراه باشد، نشان دهنده ابتلا به اگزماست. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص به موقع داده شود و داروهای مناسب برای کنترل بیماری تجویز شود. البته در مواردی که فقط خشکی پوست باشد، افزایش استفاده از کرم‌های مرطوب کننده غنی از ویتامین E و A مفید خواهد بود.

 

ناخن‌های سفید

سفیدی و رنگ پریدگی ناخن‌ها نشان دهنده ابتلا به کم خونی است. این بیماری در زمانی بروز می‌کند که گلبول‌های قرمز برای انتقال اکسیژن به اندام‌های بدن در خون وجود نداشته باشد. آزمایش خون بهترین روش برای تشخیص بیماری است و معمولا در این شرایط مکمل‌های آهن تجویز می‌شود.

برنامه غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها، حبوبات، روغن‌های باکیفیت، غلات سبوس دار، خشکبار و دانه‌ها به رفع بسیاری از ناراحتی‌های ناخن از جمله رنگ پریدگی کمک می‌کند.

 

آبی شدن نوک انگشتان

اگر نوک انگشتان تغییر رنگ دهد و آبی یا قرمز شود، ممکن است نشانه‌ای از بیماری «رینود» (Raynaud) باشد. این بیماری اختلال نادری در عروق خونی است که به طور مکرر دست‌ها و پاها را در شرایط سرما یا استرس درگیر می‌کند.

گرچه بیماری فقط توسط متخصص قابل تشخیص و درمان است، اما استفاده از دستکش‌های پشمی، کنار گذاشتن سیگار، دوری از استرس و سرما نیز می‌تواند در روند بهبود مؤثر باشد.

 

ضعف و شکنندگی ناخن‌ها

آسیب پذیری ناخن‌ها در افرادی که ناخن می‌جوند، بسیار رایج است، اما در اغلب موارد می‌تواند نشانه ای از کمبود کلسیم، پروتئین و ریزمغذی هایی باشد که به حفظ کراتین کمک می‌کنند.

 

به وجود آمدن لکه روی دست‌ها

زمانی که هر روز با مواد شیمیایی و شرایط آسیب زا تماس داشته باشیم، دست‌ها نخستین اندام هایی هستند که نشانه‌های پیری مانند لکه‌های پوستی را نشان می‌دهند. اشعه‌های فرابنفش خورشید، آلاینده‌ها و بعضی ترکیبات شیمیایی تغییراتی در دست‌ها ایجاد می‌کنند و روند پیر شدن آن‌ها را تسریع می‌کنند.

توصیه می‌شود، با استفاده از دستکش، کرم‌های مرطوب کننده و درمان‌های مناسب از دست‌ها محافظت شود.

 

سردی دست‌ها

احساس سرمای دست‌ها نشانه‌ای از جریان نامطلوب خون در اندام‌های انتهایی بدن است. معمولاً افزون بر سرمای دست‌ها، این افراد از سرمای پاها نیز رنج می‌برند.

این ناهماهنگی باید برطرف شود تا خون به طور صحیح در همه قسمت‌های بدن جریان یابد و ریز مغذی‌های اساسی را به اندام‌های مختلف برساند. ماساژ دست‌ها با روغن زنجبیل یا روغن‌های گرم دیگر، مصرف به اندازه ادویه‌های تند مانند فلفل و ادویه، شست‌وشوی دست‌ها با آب گرم به جای آب سرد و استفاده از دستکش‌های پشمی یا دیگر الیاف طبیعی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

 

درد دست

یکی دیگر از ناراحتی هایی که سلامت دست‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آرتروز است که این بیماری می‌تواند تا حد زیادی سبب تغییر شکل انگشتان شود.

اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید، با شروع نخستین نشانه‌ها، دست‌ها را با گل رس خیس کنید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند تا خشک شود. همچنین از مکمل‌های دارویی نیز غافل نشوید؛ زیرا بروز بیماری را به تأخیر می‌اندازد. با نظر پزشک می‌توانید اسیدهای چرب ضروری، بروملین، کلسیم، منیزیوم، سلنیوم، کلاژن، ویتامین C و سلیسیوم را مصرف کنید. جالب است بدانید که زردچوبه نیز ادویه بسیار مفید در بهبود آرتروز است.




:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: